Co to jest pełna księgowość?
Pełna księgowość, realizowana w formie ksiąg rachunkowych, jest najbardziej skomplikowanym typem rozliczania działalności gospodarczej. Stanowi ona szczegółową formę dokumentowania zdarzeń gospodarczych i zapewnia maksymalną przejrzystość danych ekonomicznych przedsiębiorstwa. Obejmuje ona m.in. rejestrowanie zmian w majątku, rozliczenia z kontrahentami oraz przepływy pieniężne. Elementy składowe ksiąg rachunkowych to dzienniki, księga główna, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald, wykaz aktywów i pasywów, uzgodnienia sald, potwierdzenia oraz sprawozdania finansowe.
Kto musi prowadzić pełną księgowość?
Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości dotyczy głównie dużych firm i podmiotów o wysokich obrotach, dotyczy przede wszystkim:
- Spółek partnerskich i handlowych,
- Organizacji działających na zasadach prawa bankowego lub pokrewnych przepisów,
- Samorządów i związków samorządowych,
- Organizacji budżetowych,
- Osób zagranicznych, oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych,
- Jednostek działających dzięki otrzymanym subwencjom lub dotacjom
Ponadto obowiązek ten dotyczy również podmiotów, które przekroczyły określony limit przychodów, obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości, dotyczy podatników rozliczających się według skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym, którzy w 2022 roku uzyskali przynajmniej 9.654.400 zł przychodów netto.
Czym się różni pełna księgowość od uproszczonej?
Comments are closed.